Dávnejšie (skoro 4 roky ) som robil video návod pre mapový program Therion kde za pomoci jednoduchého programu „terrain tool“ sme si do 3D modelu jaskyne vedeli pridať povrch z družicových dát od NASA.
Keďže sivá plocha nám nedokáže verne zobraziť povrch a ani doposiaľ dostupné ortofoto snímkovanie napríklad google earth/mapy.cz pre moje potreby neboli dostačujúce pretože v mojom prípade by zobrazili iba les.
Avšak čas pokročil a niekoľko mesiacov dozadu boli publikovane dmr5 – lidarové dáta povrchu časti Slovenska, ktoré dokážu preniknúť porastom a tak zobraziť povrch aj bez nutnosti vyrúbania lesa aj keď zjavne snaha rúbať tu je…
Porovnanie mapových zdrojov na rovnakom území:
na snímkach v galérii si môžete všimnúť aj vchod do jaskyne viditeľný len na lidare napriek hustému porastu
Čo budeme potrebovať:
- therion – okrem therionu si pripravte aj 3d model s gps súradnicami vchodu a povrchom z videa hore. Alebo pod článkom si môžte stiahnuť moje zdrojové dáta.
- terrain tool – potrebný pre vytvorenie 3d povrchu, návod vo videu hore
- mobac – Mobile Atlas Creator – dole na hlavnej stránke treba nájsť sekciu download
- freemap zdroje dat –
- notepad++ alebo iný textový editor
- 7zip – na rozbalenie zdrojových a mapových dát
Therion
- index.th
súbor kde mam spojený povrch so samotným polygónom jaskyne, poprípade th2
- surface.th
povrch vygenerovaný programom terrain tool
- thconfig
tu therionu povieme aby spracoval dáta z index.th
MOBAC
do programu mobac si pred spustením prekopírujeme mapové zdroje freemap.sk, ktoré som vytvoril pre vlastné účely. Kto nebude spokojný môže si ich sám upraviť k obrazu svojmu…
zip súbor rozbalte do adresara Mobile Atlas Createor */mapsources/
po spustení by mal program obsahovat zdroje freemap.sk
Zvolíme si mapový zdroj iný ako DMR keďže v lidarových dátach sa ťažko orientuje, neobsahuje názvy a pod. Ak už máme oblasť nájdenú z ktorej chceme spraviť povrch pomocou ľavého tlačidla myšky si vyberieme presný výsek. Ideálne väčší ako máme sivý 3D model, therion si to oreže…
Následne si zvolíme mapový zdroj DMR alebo DMR-outdoor pri zachovaní výseku, zvolíme si zoom 17 , vyberieme si export oziExplorer png + map a dáme stiahnuť dáta.
Stiahnutá mapa je v pod adresári atlases, súbor s príponou png a map. Súbory je nutné upraviť pre potreby therionu keďže zatiaľ vie pracovať iba s obrázkom jpg.
PNG na JPG
GIMP – otvoríte vytvorený PNG súbor a následne > file/export prepísať názov súboru na 17.jpg alebo čokoľvek .jpg, export, vyskočí okienko kde treba rozkliknúť rozšírené možnosti/advanced a vypnúť progressive … a uz len export
MAP súbor
stačí otvoriť v notepad++ alebo premenovať súbor na príponu txt napríklad 17.txt a dvojklikom by mal vedieť každý OS otvoriť textový súbor. Po otvorení nás zaujíma iba spodná časť súboru, kde máme všetky informácie, ktoré budeme potrebovať. GPS súradnice rohov obrázku.
MPXY, 1, 0, 0
MMPXY, 2, 2303, 0
MMPXY, 3, 2303, 1791
MMPXY, 4, 0, 1791
MMPLL, 1, 19.673767, 48.978414
MMPLL, 2, 19.698476, 48.978414
MMPLL, 3, 19.698476, 48.965801
MMPLL, 4, 19.673767, 48.965801
surface.th
otvoríme si th kde máme povrch, ktorý bol vygenerovaný cez program terrain tool
surface
cs UTM34
grid-units meter
grid 403197.00 5424844.00 50.00 50.00 20 20
1032.81 1002.69 973.20 942.90 911.17 883.08 866.65 867.59 887.10 921.48 949.33 981.86 1014.35 1043.16
...... #odstrihol som samotné dáta povrchu
endsurface
do súboru vložíme pod grid riadky ktoré therionu povedia presne rozmery a umiestnenie textúry. V therione som zvyknutý používať ľavý spodný roh a pravý horný, kde ľavý spodný therion považuje za 0 0 px, a gps min a pravý horný za max px teda v našom prípade 2303, 1791 a gps max.
cs lat-long
bitmap 17.jpg [0 0 48.965801 19.673767 2303 1791 48.978414 19.698476]
výsledok by mohol vyzerať nasledovne
surface
cs UTM34
grid-units meter
grid 403197.00 5424844.00 50.00 50.00 20 20
cs lat-long
bitmap 17.jpg [0 0 48.965801 19.673767 2303 1791 48.978414 19.698476]
...
Keď máme všetko pripravené môžem dať konečne kompilovať 3D model. Ak kompilácia skončila úspešne mali by sme vidieť lox súbor väčší zhruba o veľkosť obrázku. Pokiaľ robíme textúru pre veľkú oblasť môže sa stať že súbor bude mat desiatky MB.
výsledok s použitím podkladu DRM5 + outdoor, ak máte notebook s grafikou vstavanou tak žiaľ textúru v 3d modely neuvidíte. Skúste stolový pc alebo vyexportovať pdf z postupu nižšie
Použitie povrchu v 2D mape
povrch sa dá použiť aj v exporte 2D mapy v pdf formáte. Pre tento účel je potrebné do layoutu pridať surface bottom alebo up.
layout podorys
color map-fg [100 57 28]
symbol-color point entrance [100 0 0]
symbol-color special scale-bar [100 57 28]
surface bottom
endlayout
export map -layout podorys -o soko-povrch.pdf
ukážka jednej jaskyne s podkladom DMR5-outdoor Jánska dolina s podkladom DMR5 / Lidar
Záver
Netvrdím že toto je jediný a najlepší spôsob ako dostať do therionu povrch a textúru. Určite Gisáci budú vedieť robiť zázraky s mračnom bodov, tieňovaním a pod. avšak pri tomto spôsobe netreba extra zručnosti a všetky programy a dáta sú voľne dostupné a mali by byť právne v poriadku.
chyby/ preklepy kludne možte hlásiť cez komentáre, ak by ste mali návrh na zlepšenie a pod tiež sa rád priučím
Update 1 – 26. 1. 2021
nastavenia terraintoolu nájdete v ceste c/users/uzivatel/.terraintool
terrain.properties
stačí otvoriť v txt editore a použiť moje nastavenia
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<!DOCTYPE properties SYSTEM "http://java.sun.com/dtd/properties.dtd">
<properties>
<comment/>
<entry key="heightoffset"> 0.0</entry>
<entry key="n-s_range"> 600.00</entry>
<entry key="region">Eurasia</entry>
<entry key="eastoffset"> 0.0</entry>
<entry key="spacing"> 3.00</entry>
<entry key="coordinatesystem">UTM</entry>
<entry key="currentgridref">33U 671466 5374308</entry>
<entry key="ftpsite">https://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/</entry>
<entry key="northoffset"> 0.0</entry>
<entry key="alignment">4</entry>
<entry key="longitude"> 17.3211348216</entry>
<entry key="useASTER">srtm</entry>
<entry key="latitude"> 48.4984756875</entry>
<entry key="ellipsoid">GRS80</entry>
<entry key="therionCoordinateSet">utm34</entry>
<entry key="datum">WGS-84</entry>
<entry key="example">32T 406946 5383757</entry>
<entry key="e-w_range"> 600.00</entry>
</properties>
Zaujímavé, vďaka za uvedený postup.
Možno ako tip na iný spôsob využitia DMR5 dát, by som spomenul vytvorenie mapovej vrstvy a jej použitie v Locuse pre Android.
Na čo je to dobré? Hľadanie potencionálnych lokalít v teréne priamo cez mobil. Stačí mať zapnuté GPS a ísť k vytipovanému cieľu.
Najjednoduchšie ide takáto mapová vrstva vytvoriť v Mobacu cez tu uvedený freemap zdroj. Zvolí sa vhodný formát (RMaps SQLiteDB) a požadovaný rozsah zoomu. Čiže ako iné locus mapy.
Pokročilejší spôsob je stiahnutie zdrojových DEM údajov priamo zo ZBGIS (geotiff súbor) a vytvorenie vlastného tieňovaného reliéfu.
Spracovanie cez QGIS a vytvorenie sqlitedb súboru.
Čiernobiely vzhľad reliéfu sa mi osobne páči viac 1.bp.blogspot.com/-7t9-Z_dA09o/X9SJMQhCJuI/AAAAAAAAIYQ/H3Kdb4tNSkgdQQ8h2RmdKedwDMoiHIl2ACLcBGAsYHQ/s1217/Titulka.jpg
Pohľad na závrty
1.bp.blogspot.com/-se3QNTwucAQ/X9SDOmiHevI/AAAAAAAAIXc/l5OH_Wgd-z0jM_ujkHH631Xx3kEqMmNEgCLcBGAsYHQ/s2340/Screenshot_2020-12-10-15-37-30-653_menion.android.locus.pro.jpg
Na ukážku mapové vrstvy pre Locus z Malých Karpát, Tríbeča a Malej Fatry. Prvé dve majú tieňovanie v dvoch verziách (azimut 300 a 360). Ak by niekto chcel vyskúšať. Povrchový prieskum je tak rýchly a efektívny.
drive.google.com/drive/folders/1EJkWtHrHx0GE5O4zvpPtpo8BpY3ko4Z2
Ahoj, ďakujem za komentár, jasne GIS je iná liga, iné možnosti … ten locus je super pre offline, aj MOBA vie exportovať do Rmap locusu…
Neviem ci je dakde chyba, ale testoval som suradnice vchodu bod 1: 48.4984810 17.3211440 48 cize N 29′ 57.4″17 E 19′ 16.1″
Chyba vo verzii Terain tool ?
(Mimo to ulozi do suboru i dve bodkociarky, ktore opravim za #) Ked cez neho stiahnem data a ulozim, po kompilacii mi Lox vyhodi mierku az 1000km 🙁
ahoj, ja mam v takomto tvare 48 N 58′ 27.6″ // 19 E 40′ 44.8″
vyskusaj a daj vediet tu alebo posli email na michal.danko zavinac gmail.com
Miso, velmi dobry clanok. Lidar je fajn aj v programe Josm. To su skratka nove dimenzie pohladu na doterajsi svet.
Len dodam, ze k clanku treba doplnit, ze data treba oznacit zdrojom: LIDAR:ÚGKK SR DMR5.0
M.Jurecka
predseda OS Ruzomberok
www.speleork.sk
www.facebook.com//speleork
www.instagram.com/speleork
Nový DMR 5.0
začalo poskytovanie nového Digitálneho modelu reliéfu 5.0 (z údajov leteckého laserového skenovania)
Najnovšie bola pridaná lokalita číslo 25 – Ružomberok – (oblasť LIPTOVSKÁ KOTLINA). Údaje si môžete prezrieť tu.
zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/teren?bm=dmr&z=11&c=19.806664,49.048870#
este by to chcelo okolie vazca a muransku planinu a budem spokojny 🙂 nevies Mirec niekde najst plan publikovania dalsich lokalit?