, Prečo nestačí iba Facebook a ako efektívnejšie komunikovať vrámci speleoklubu, ,

Prečo nestačí iba Facebook a ako efektívnejšie komunikovať vrámci speleoklubu

Ide o krátke úvahy, postrehy a odkazy na návody, ktoré som si všimol, a osvedčili sa mi rokmi bojov nielen s členmi SSS. Článok je určený pre tých, čo chcú efektívnejšie komunikovať s vlastnou speleoskupinou alebo majú/plánujú si založiť facebookovú stránku/skupinu speleoklubu, ale aj pre jaskyniarov, čo už majú web a chceli by ho prepojiť s FB profilom.

O Facebooku alebo „ksichotknihe“

  • jednu z prvých vecí, ktorú som si všimol na Facebooku je, že ľudia si vytvárajú speleologické profily ako profil živého užívateľa a nie ako stránku (page) alebo skupinu, čo je chyba. Takto vytvorený profil porušuje pravidlá Facebooku a môže byť kedykoľvek zmazaný ako nepravdivý – a skupina príde o všetky fotky a príspevky. Oprava je však možná, tu je návod na prevod bez straty dát a užívateľov.
  • výhoda Facebook page je hlavne v tom, že nie je viazaná na jedného človeka, ktorý má prístup, ale takto vytvorená stránka môže mať mnoho správcov bez toho, aby sa stratila funkcionalita, na ktorú bol človek zvyknutý. Pribudnú štatistiky a aj príspevky sa zo stránok šíria ďalej. viac o rozdieloch medzi profilom, stránkou a skupinou alebo druhé vysvetlenie
  • z doterajších informácií v skratke dostaneme výsledok, že ak chceme publikovať oficiálne správy a úspechy s čo najväčším dosahom, je pre nás vhodnejšia facebooková stránka.
  • Ak chceme komunikovať v uzavretom okruhu kamarátov, bude vhodnejšia skupina. Tu však nastáva otázka, koľko členov speleoklubu, SSS alebo spoločnosti chodí aktívne na Facebook? Z vlastnej skúsenosti admina viem, že SSS je skupina prevažne starších ľudí a efektívne komunikovať s členmi vo veku 50+ cez Facebook nie je možné. Samozrejme, nájdu sa aktívne výnimky. Tento problém sme mali aj v našej speleoskupine Nicolaus , kde sa ho podarilo elegantne vyriešiť cez emailovu diskusiu od Google-u (Google groups).

Google group – emailová skupina

  • Komunikáciu cez email zatiaľ zvládli všetci členovia a priatelia speleológie od 0 od 100 rokov. Nie je potrebná žiadna registrácia členov a – okrem jedného zdatnejšieho človeka v skupine – ostatní nemusia pohnúť ani prstom.
  • návod na založenie Google skupiny, výsledkom bude emailová adresa skupina@googlegroups.com a rozhranie, kde má admin možnosť pozývať alebo priamo pridávať emailové adresy nových členov skupiny
, Prečo nestačí iba Facebook a ako efektívnejšie komunikovať vrámci speleoklubu, ,
Ukážka emailu zo skupinovej konverzácie

Alias / presmerovanie emailu

  • ďalšou možnosťou ako komunikovať skupinovo je vytvorenie presmerovania na reálne účty u poskytovateľa hostingu. Takto funguje napríklad komunikácia cez email vybor@sss.sk, predsednictvo@sss.sk a podobne. Email „vybor“ reálne neexistuje, nemôžete sa doň pozrieť ako do vašej schránky – za presmerovaním/aliasom sa skrýva len služba, ktorá preposiela prijaté e-maily ďalej na jeden alebo viacero reálnych emailov. Ak by niekto chcel takto založiť skupinový email v podobe skupina@sss.sk, je nutné kontaktovať admina webu, a na každú zmenu (pridanie alebo odstránenie upozorniť), aj preto by som doporučoval radšej možnosť Google groups, kde si budete svojim pánom.

Ako publikovať hodnotný obsah

  • každý, kto sa pohybuje na Facebooku je zaplavený obrovským množstvom informácií, viac alebo menej relevantných, ktoré mu cielene predhadzuje algoritmus, ten ma za úlohu – aké nečakané – zarábať. FB je viac-menej vizuálnym médiom a človek tu väčšinou prebehne očami len jeden obrázok a nadpis, viac ho nezaujíma. Preto si myslím, že je sem škoda dávať čokoľvek hodnotné – text alebo fotky.
  • ďalšou obrovskou nevýhodou je krátkosť „pamäte“. Článok napísaný pred rokom – dvomi je problém nájsť. V podstate ho ani Google nenájde.
  • najvhodnejšia forma z dlhodobého hľadiska je a vždy bude papier, a teda náš časopis Spravodaj, príp. Slovenský kras a pod.
  • pre tých, čo nemajú ambíciu písať a naťahovať sa s redakciou časopisu, čakať dlhú dobu na publikovanie a pod., a chcú si robiť veci úplne po svojom – s neobmedzeným množstvom textu a príloh, je ako stvorený klasický web. Na výber máme hneď niekoľko možností – od kúpy vlastného webu cez využitie stránky prostredníctvom SSS, až po niektorú z bezplatných platforiem MioWebWebnodeWordPress.org.
  • ľudia si často myslia, že správa vlastného webu a písanie článkov sú zložité a treba k nim znalosti programovania. Toto už roky neplatí a všetky moderné CMS majú veľmi prepracované prostredie, na nerozoznanie od písania klasického emailu v lokalizovanom prostredí. Nie je vôbec nutná znalosť Angličtiny ani programátorských príkazov.
, Prečo nestačí iba Facebook a ako efektívnejšie komunikovať vrámci speleoklubu, ,



Ukážka vkladania článku cez blog.sss.sk

Nečakane som sa rozpísal na dlhšie jak som na začiatku predpokladal preto založenie webu a prepojenie s Facebookom alebo iným sociálnym médiom tak aby sa príspevky automaticky pridávali si nechám na ďalší blog.

Wordpress (0)

Pridaj komentár