therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR

Therion: Povrch s textúrov LIDAR

Dávnejšie (skoro 4 roky ) som robil video návod pre mapový program Therion kde za pomoci jednoduchého programu “terrain tool” sme si do 3D modelu jaskyne vedeli pridať povrch z družicových dát od NASA.

Keďže sivá plocha nám nedokáže verne zobraziť povrch a ani doposiaľ dostupné ortofoto snímkovanie napríklad google earth/mapy.cz pre moje potreby neboli dostačujúce pretože v mojom prípade by zobrazili iba les.

Avšak čas pokročil a niekoľko mesiacov dozadu boli publikovane dmr5 – lidarové dáta povrchu časti Slovenska, ktoré dokážu preniknúť porastom a tak zobraziť povrch aj bez nutnosti vyrúbania lesa aj keď zjavne snaha rúbať tu je…

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR
Dostupné oblasti

Porovnanie mapových zdrojov na rovnakom území:

na snímkach v galérii si môžete všimnúť aj vchod do jaskyne viditeľný len na lidare napriek hustému porastu

Čo budeme potrebovať:

  • therion – okrem therionu si pripravte aj 3d model s gps súradnicami vchodu a povrchom z videa hore. Alebo pod článkom si môžte stiahnuť moje zdrojové dáta.
  • terrain tool – potrebný pre vytvorenie 3d povrchu, návod vo videu hore
  • mobac – Mobile Atlas Creator – dole na hlavnej stránke treba nájsť sekciu download
  • freemap zdroje dat –
  • notepad++ alebo iný textový editor
  • 7zip – na rozbalenie zdrojových a mapových dát

Therion

  • index.th

súbor kde mam spojený povrch so samotným polygónom jaskyne, poprípade th2

  • surface.th

povrch vygenerovaný programom terrain tool

  • thconfig

tu therionu povieme aby spracoval dáta z index.th

MOBAC

do programu mobac si pred spustením prekopírujeme mapové zdroje freemap.sk, ktoré som vytvoril pre vlastné účely. Kto nebude spokojný môže si ich sám upraviť k obrazu svojmu…

zip súbor rozbalte do adresara Mobile Atlas Createor */mapsources/

po spustení by mal program obsahovat zdroje freemap.sk

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR
mobac

Zvolíme si mapový zdroj iný ako DMR keďže v lidarových dátach sa ťažko orientuje, neobsahuje názvy a pod. Ak už máme oblasť nájdenú z ktorej chceme spraviť povrch pomocou ľavého tlačidla myšky si vyberieme presný výsek. Ideálne väčší ako máme sivý 3D model, therion si to oreže…

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR

Následne si zvolíme mapový zdroj DMR alebo DMR-outdoor pri zachovaní výseku, zvolíme si zoom 17 , vyberieme si export oziExplorer png + map a dáme stiahnuť dáta.

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR

Stiahnutá mapa je v pod adresári atlases, súbor s príponou png a map. Súbory je nutné upraviť pre potreby therionu keďže zatiaľ vie pracovať iba s obrázkom jpg.

PNG na JPG

GIMP – otvoríte vytvorený PNG súbor a následne > file/export prepísať názov súboru na 17.jpg alebo čokoľvek .jpg, export, vyskočí okienko kde treba rozkliknúť rozšírené možnosti/advanced a vypnúť progressive … a uz len export

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR

MAP súbor

stačí otvoriť v notepad++ alebo premenovať súbor na príponu txt napríklad 17.txt a dvojklikom by mal vedieť každý OS otvoriť textový súbor. Po otvorení nás zaujíma iba spodná časť súboru, kde máme všetky informácie, ktoré budeme potrebovať. GPS súradnice rohov obrázku.

MPXY, 1,     0,     0
MMPXY, 2,  2303,     0
MMPXY, 3,  2303,  1791
MMPXY, 4,     0,  1791
MMPLL, 1, 19.673767, 48.978414
MMPLL, 2, 19.698476, 48.978414
MMPLL, 3, 19.698476, 48.965801
MMPLL, 4, 19.673767, 48.965801

surface.th

otvoríme si th kde máme povrch, ktorý bol vygenerovaný cez program terrain tool

surface
cs UTM34
grid-units meter
grid  403197.00 5424844.00 50.00 50.00 20 20
   1032.81    1002.69     973.20     942.90     911.17     883.08     866.65     867.59     887.10     921.48     949.33     981.86    1014.35    1043.16    
...... #odstrihol som samotné dáta povrchu
endsurface

do súboru vložíme pod grid riadky ktoré therionu povedia presne rozmery a umiestnenie textúry. V therione som zvyknutý používať ľavý spodný roh a pravý horný, kde ľavý spodný therion považuje za 0 0 px, a gps min a pravý horný za max px teda v našom prípade 2303, 1791 a gps max.

cs lat-long
bitmap 17.jpg [0 0 48.965801  19.673767 2303 1791 48.978414 19.698476]

výsledok by mohol vyzerať nasledovne

surface
cs UTM34
grid-units meter
grid  403197.00 5424844.00 50.00 50.00 20 20
cs lat-long
bitmap 17.jpg [0 0 48.965801  19.673767 2303 1791 48.978414 19.698476]
...
  

Keď máme všetko pripravené môžem dať konečne kompilovať 3D model. Ak kompilácia skončila úspešne mali by sme vidieť lox súbor väčší zhruba o veľkosť obrázku. Pokiaľ robíme textúru pre veľkú oblasť môže sa stať že súbor bude mat desiatky MB.

výsledok s použitím podkladu DRM5 + outdoor, ak máte notebook s grafikou vstavanou tak žiaľ textúru v 3d modely neuvidíte. Skúste stolový pc alebo vyexportovať pdf z postupu nižšie

therion, Therion: Povrch s  textúrov LIDAR

Použitie povrchu v 2D mape

povrch sa dá použiť aj v exporte 2D mapy v pdf formáte. Pre tento účel je potrebné do layoutu pridať surface bottom alebo up.

layout podorys
color map-fg  [100 57 28]
symbol-color point entrance [100 0 0]
symbol-color special scale-bar  [100 57 28]
surface bottom
endlayout

export map -layout podorys -o soko-povrch.pdf

Záver

Netvrdím že toto je jediný a najlepší spôsob ako dostať do therionu povrch a textúru. Určite Gisáci budú vedieť robiť zázraky s mračnom bodov, tieňovaním a pod. avšak pri tomto spôsobe netreba extra zručnosti a všetky programy a dáta sú voľne dostupné a mali by byť právne v poriadku.

chyby/ preklepy kludne možte hlásiť cez komentáre, ak by ste mali návrh na zlepšenie a pod tiež sa rád priučím

Update 1 – 26. 1. 2021

nastavenia terraintoolu nájdete v ceste c/users/uzivatel/.terraintool

terrain.properties

stačí otvoriť v txt editore a použiť moje nastavenia


<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no"?>
<!DOCTYPE properties SYSTEM "http://java.sun.com/dtd/properties.dtd">
<properties>
<comment/>
<entry key="heightoffset">        0.0</entry>
<entry key="n-s_range">    600.00</entry>
<entry key="region">Eurasia</entry>
<entry key="eastoffset">        0.0</entry>
<entry key="spacing">      3.00</entry>
<entry key="coordinatesystem">UTM</entry>
<entry key="currentgridref">33U   671466  5374308</entry>
<entry key="ftpsite">https://dds.cr.usgs.gov/srtm/version2_1/SRTM3/</entry>
<entry key="northoffset">        0.0</entry>
<entry key="alignment">4</entry>
<entry key="longitude">  17.3211348216</entry>
<entry key="useASTER">srtm</entry>
<entry key="latitude">  48.4984756875</entry>
<entry key="ellipsoid">GRS80</entry>
<entry key="therionCoordinateSet">utm34</entry>
<entry key="datum">WGS-84</entry>
<entry key="example">32T 406946 5383757</entry>
<entry key="e-w_range">    600.00</entry>
</properties>

7 thoughts on “Therion: Povrch s textúrov LIDAR

  1. Zaujímavé, vďaka za uvedený postup.

    Možno ako tip na iný spôsob využitia DMR5 dát, by som spomenul vytvorenie mapovej vrstvy a jej použitie v Locuse pre Android.
    Na čo je to dobré? Hľadanie potencionálnych lokalít v teréne priamo cez mobil. Stačí mať zapnuté GPS a ísť k vytipovanému cieľu.

    Najjednoduchšie ide takáto mapová vrstva vytvoriť v Mobacu cez tu uvedený freemap zdroj. Zvolí sa vhodný formát (RMaps SQLiteDB) a požadovaný rozsah zoomu. Čiže ako iné locus mapy.

    Pokročilejší spôsob je stiahnutie zdrojových DEM údajov priamo zo ZBGIS (geotiff súbor) a vytvorenie vlastného tieňovaného reliéfu.
    Spracovanie cez QGIS a vytvorenie sqlitedb súboru.
    Čiernobiely vzhľad reliéfu sa mi osobne páči viac 1.bp.blogspot.com/-7t9-Z_dA09o/X9SJMQhCJuI/AAAAAAAAIYQ/H3Kdb4tNSkgdQQ8h2RmdKedwDMoiHIl2ACLcBGAsYHQ/s1217/Titulka.jpg

    Pohľad na závrty
    1.bp.blogspot.com/-se3QNTwucAQ/X9SDOmiHevI/AAAAAAAAIXc/l5OH_Wgd-z0jM_ujkHH631Xx3kEqMmNEgCLcBGAsYHQ/s2340/Screenshot_2020-12-10-15-37-30-653_menion.android.locus.pro.jpg

    Na ukážku mapové vrstvy pre Locus z Malých Karpát, Tríbeča a Malej Fatry. Prvé dve majú tieňovanie v dvoch verziách (azimut 300 a 360). Ak by niekto chcel vyskúšať. Povrchový prieskum je tak rýchly a efektívny.
    drive.google.com/drive/folders/1EJkWtHrHx0GE5O4zvpPtpo8BpY3ko4Z2

    1. Ahoj, ďakujem za komentár, jasne GIS je iná liga, iné možnosti … ten locus je super pre offline, aj MOBA vie exportovať do Rmap locusu…

      1. Neviem ci je dakde chyba, ale testoval som suradnice vchodu bod 1: 48.4984810 17.3211440 48 cize N 29′ 57.4″17 E 19′ 16.1″
        Chyba vo verzii Terain tool ?
        (Mimo to ulozi do suboru i dve bodkociarky, ktore opravim za #) Ked cez neho stiahnem data a ulozim, po kompilacii mi Lox vyhodi mierku az 1000km 🙁

        1. ahoj, ja mam v takomto tvare 48 N 58′ 27.6″ // 19 E 40′ 44.8″
          terraintool
          vyskusaj a daj vediet tu alebo posli email na michal.danko zavinac gmail.com

    1. este by to chcelo okolie vazca a muransku planinu a budem spokojny 🙂 nevies Mirec niekde najst plan publikovania dalsich lokalit?

Comments are closed.